Posts

Showing posts from July, 2010

Berfikirlah secara Positif...

Image
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh wamaghfiratuh waridwanuhu….
Nak berkongsi tips bagaimana untuk mengubah persepsi negatif yang bersarang di dalam minda ke persepsi positif dan bagaimana untuk melatih diri kita supaya sentiasa melihat pada nilai-nilai positif bermula hari ini.
Untuk merubah persepsi dari terus terdorong untuk memikirkan yang negatif supaya sentiasa menjadi positif:-Ada banyak cara dan kongsikan 5 tips:
1. Bila bangun pagi, puji 3 orang yang kita kagumi setiap hari.Ambil idola yang menjadi pujaan hati kita, sesiapa sahaja janji kita kagum dgn pencapaian dia. Puji dengan ikhlas, seikhlas yang mungkin. Biar rasa kagum tu meresap ke dalam hati.Pada peringkat permulaan, agak payah sikit, bila buat tiap hari, ia akan jadi kebiasaan dan membuat kita bersemangat di awal pagi. Tarik nafas dalam kiraan 7 saat, tahan dalam kiraan 7 saat, kemudian hembus perlahan-lahan dan kiraan tujuh saat. Buat 3 atau 4 kali.
2.Semasa mandi, sewaktu air tu menyiram badan, panjatkan rasa sy…

Sesekala membeli barangan mainan berjenama

Image
Kami bukanlah kemaruk atau pengguna setia barangan branded/berjenama .
Bahkan boleh dikira bilangan barang berjenama dlm rumah kami ni . Kami tak kisah sangat bab-bab branded or not ni . Cuma bila tiba-tiba teringin nak merasa tu , maka barulah kami beli ...

Sebut saja jenama Fisher Price , semua tahu itu jenama terkenal untuk toys kanak-kanak , kan ? Makanya dakoo terbelilah satu jenis toy untuk jantung hatiku Zaid . Fisher Price Push Walker ....





Ala-ala walker jugaklah . Tujuannya untuk membantu baby berjalan . Hasilnya Zaid memang dah berjalan sekarang tanpa walker maupun push walker ini ! :) Bravo my baby ! Proud of you ... umur 10 bulan dah berjalan . Sungguh ku tak sangka badan bulat2 macam tu pun boleh cepat berjalan . ikut jejak Kakak dia , Nurul Hafizah (yg lagi awal berjalan , 9 bulan) .


Kesimpulannya puas hatilah beli dari Mia Fichita Store nih . Kat situ semua toys yang branded , kebanyakannya dari oversea tapi second hand la . Pre-loved dalam kata lain . Barang terpakai , berjen…

Jackie Chan Jadi Penjual Ikan

Image
U all jangan le segan2 join GIVEAWAY Hanie yea ...KLIK SINI!

Haih sejak bila Jackie Chan bertukar imej dari seorang AKTOR fofuler kepada PENJUAL IKAN ??
Musykil ... musykil ....
Wahahahhaha ... tersenyum Hanie sensorang tatkala melihat pic ini ...

betol kan Jackie Chan ??? :p


Hohoho bawak bertendang bertenang ....... Itu memang gambar seorang penjual ikan .... di Singapore dan bukannya Jackie Chan !! Tapi sejibik kan ??? :D

Meh baca ni (dlm english maa...translate sndiri ok) ;

Look, it’s ‘Jackie’ selling fish in Singapore A FISHMONGER in Singapore has been enjoying good business because he looks like popular actor Jackie Chan, reported China Press .

Zhang Sui Xing, 48, who has been selling fish at a market in Empress Road for more than 20 years, has women coming to his stall because he resembles the actor.

“Many customers call me Jackie Chan and also refer others to buy from me.

My stall has also ended up being called the ‘Jackie Chan’ stall,” he said.

A customer said many people knew Zha…

Mandi air mayat untuk jadi kebal !

Image
Bismillahirrahmanirrahim ...




KUALA LUMPUR: Untuk memudahkan dia menyempurnakan tugas sebagai ketua kaki pukul di pusat hiburan, seorang lelaki sanggup melakukan amalan khurafat dengan memuja dan mandi air mandian tujuh mayat.


Bagaimanapun, akibat melanggar pantang iaitu menjejakkan kaki di kawasan tanah perkuburan, lelaki itu yang hanya mahu dikenali sebagai Awang, 40-an, menderita apabila seluruh tubuhnya sentiasa sakit hingga menyebabkan dia tidak mampu berdiri.


“Saya mengamalkan ilmu ini sejak dua tahun lalu. Ilmu yang dinamakan kebal mayat itu saya pelajari daripada seorang bomoh warga Indonesia yang menetap di sini,” katanya ketika ditemui, semalam.


Awang berkata, dia mengambil masa kira-kira setahun untuk mengumpul air mandian tujuh mayat dengan syarat, si mati mesti Islam.
“Setiap kali saya dengar ada kematian di sekitar tempat tinggal saya, saya akan ke sana. Sebaik urusan mandian jenazah selesai, saya secara diam-diam menyusup masuk ke tempat mandian dan mengambil air sis…

Kisah INSPIRASI 4 : Cicak yang Pekak

Image
Bismillahirrahmanirrahim ... 





INSPIRASI JUMAAT kembali lagi pada hari Jumaat yang mulia ini .

Sudah bersedia untuk get inspired ? :)

Let's get started !

-----------------------------------------------------------


Segala penghuni petala bumbung dan lantai sudah berkumpul.


Mamalia ada, reptilia ada, berdarah panas menggelegak pun banyak, berdarah sejuk yang kuat rajuk pun melata. Semuanya berkumpul di tepi permatang untuk bergelanggang. Mahu melihat hari ini dalam sejarah.


Sebuah pertempuran yang dinanti-nantikan.


Pertandingan memanjat pokok pinang.


30 makhluk ciptaan Tuhan tampil ke depan. Mahu berentap memanjat ke awan. Habuan yang ditawarkan pun agak lumayan. Siapa mendengar pasti tertawan.


Sang murai menjerit girang, tanda persaingan bermula sekarang.


“Ayuh, ayuh! Jangan mudah berputus asa,” jerit sang punai menyorakkan tupai.


“Panjat, panjat! Siapa cepat dia dapat!,” sorak si badak mengusik si katak.





Tupai, katak, beruk dan lotong, memanjat-manjat mara ke atas. Menoleh ke…

Nota INSPIRASI 1 : MAKNA 1 MINIT

Image
Bismillahirrahmanirrahim ... 


Salam hari Jumaat . Hari yg penuh barakah .



Bersamaan itu , INSPIRASI JUMAAT kembali lagi setelah 2 minggu berturut-turut tidak bersiaran .

Maaf , saya agak sibuk dalam tempoh itu .




Minggu ini Hanie tak siarkan kisah2 Inspirasi seperti sebelum-sebelum ini .

Sebaliknya NOTA INSPIRASI .
Nota yang saya kira mampu membuatkan minda kita berfikir .
InsyaAllah .

Mari kita selami dalam-dalam MAKNA 1 MINIT ....

Apa ada pada 1 MINIT ?
Hanya 60 SAAT !
Seringkali ia dibiarkan tidak terisi begitu saja .
Dgn SATU MINIT saja , jika kita mahu , maka kita dapat memanfaatkannya sebaik mungkin .
Terlalu banyak manfaat sebenarnya .




DALAMSEMINIT KITA BOLEH .........

Membaca AL-FATIHAH sebanyak 3 kali dengan penuh tawajjuh ,
Membaca Surah Al-Ikhlas (Qul huwallahu ahad) sebanyak 20 KALI ,
Membaca dan menghafal beberapa baris ayat Al-Quran ,
Berzikir dgn Laailahaillallahuwahdahu laa shariikalah , lahul mulku walahul hamdu wa huwa 'alaa kulli shay'in qadiir sebanyak…