Kisah INSPIRASI 3 : Nikmatnya Hidup Penuh Dengan Rasa Syukur


*Sudahkah anda membaca kisah2 INSPIRASI yang lepas ?

~ KISAH INSPIRASI 1
~ KISAH INSPIRASI 2

----------------------------------------------------------------------------------


Bismillahirrahmanirrahim ...

INSPIRASI JUMAAT kembali lagi .
Selamat menghayati kisah inspiratif minggu ini ....



Seorang ayah dengan anaknya sedang duduk-duduk di tepi sungai sambil bersembang-sembang .

" Lihatlah wahai anakku , AIR begitu penting dlm kehidupan . Tiada air , maka tiadalah kehidupan .
Tanpa AIR kita akan MATI , " kata si ayah .

Pada saat yang sama , seekor ikan kecil mendengar percakapan itu dari dalam sungai tersebut .

Kerana rasa ingin tahu apa sebenarnya AIR itu , maka ikan kecil itu berenang dari hulu ke hilir , hanya untuk menanyakan perihal AIR pada teman-temannya di dlm sungai itu .

Dengan penuh rasa ingin tahu , ikan kecil itu bertanyakan rakannya ;

" Hai teman-teman , tahukah kamu di mana AIR ? Aku telah terdengar percakapan manusia bahawa tanpa AIR tiadalah kehidupan , bahkan kita pun akan mati . "






Ternyata semua ikan di situ tidak tahu apa itu AIR dan di mana tempatnya !

Si ikan kecil itu semakin gelisah . Lalu ia berenang menuju mata air untuk bertanya hal yg serupa lagi pada seekor ikan tua . Mungkin ia akan berjaya mendapatkan jawapan ?

" Hai ikan tua , tahukah kamu apa itu AIR ? Dan di mana tempat tinggalnya ? Aku penasaran sekali . "
tanya ikan kecil itu .

"Tak usah gelisah anakku . Setiap saat kamu menjumpainya , kerana ia terus berada di dekatmu bahkan SANGAT DEKAT dari yang kau tahu . Sehinggakan kamu tak sedar akan kewujudannya .
AIR itu sedang mengelilingimu sekarang . Memang benar katamu , tanpa AIR kita akan MATI .
Tanpa AIR , tiada kehidupan ..... "



Apa kata Hanie? : Saya tak mau ulas panjang2 . Marilah kita sama2 renungkan saling kait kisah ini dengan kehidupan kita sendiri .
Memang betul , kan ? kita ni umpama ikan kecil itu . Kita selalu tak sedar nikmat2 yang sentiasa mengelilingi kehidupan kita .
Tengok sahaja orang2 cacat/OKU , maka barulah kita akan sedar betapa bertuahnya kita dilahirkan SEMPURNA . Namun begitu , kita masih tak reti2 nak bersyukur . Itu tak cukup , ini tak cukup .
Segalanya tak pernah cukup .
Sebab apa ?
Sebab tak ada sifat BERSYUKUR .

Maka , hargailah segala apa yg kita ada sekarang ini . Belajarlah untuk BERSYUKUR .

Firman Allah SWT yang bermaksud ;

"....jika kamu BERSYUKUR , maka akan KUtambahkan lagi nikmat untuk kamu..."



AddThis Social Bookmark Button

Comments

nza said…
trkdg kita xhargai sesuatu yg brada disekeliling....dan bila tiada barulh diratapi.....
Ummi Hanie said…
mmg betul tu kak nza...
dah xde baru kita meratap ketiadannya..nauzubillah...
Ibuhani said…
yelah.. org2 yg x pernah bersyukur akan sentiasa berasa tdk puashati dlm diri n pd org lain.....lalu jdlah perkara2 yg tdk eluk......nauzubillahminzalik. Semoga kita jd insan yg sentiasa bersyukur dgn apa yg dikurniakan pd kita..... :)
Ummi Hanie said…
xtaulah manusia ni k.ani..mmg dr azali mcm tu kot...
hans said…
suka kisah nih
menarik

p/s : Review Lagenda Budak Setan Di Blog Saya
Ummi Hanie said…
hans : thanx ... :)

ok nnti2 sis mrempit ke blog hans ek
tgh bz main2 dgn photoshop ;p

Popular posts from this blog

Pantun 4 Kerat Sarat Nasihat

Set Bersalin Sutra Aromaterapi yang mampu milik - Set Kirana (Asas)

"Keajaiban" Sutra Vitalforce Aura 7 Spray